PC Meragam



Lepas maghrib saya buka pc, lain macam je prestasi pc saya hari ini, tak macam selalu dan kali terakhir saya guna malam tadi sekitar jam 11.40 malam. Kaspersky 7.0 detect beberapa trojan dalam folder milik anak saya Dauz. Saya dah delete semua file miliknya. Rupanya dia download komponen Ijji Gunz Games Online semasa saya tiada di rumah tadi. Bulan lalu pun dia buat benda yang sama, saya dah larang dan delete semua file.

Lembab semacam lepas error di Firefox. saya guna Opera pun error juga. Yahoo Messenger tak boleh on. Letihlah macam ni. Saya cuba gunakan Tune Up Utilities 2008 untuk mencari punca masalah dan selesaikannya, tapi tak berjaya juga. Kemudian saya restart. Window tak boleh loading pulak. Saya buka kedua-dua RAM dan bateri CMOS dan on pc, biarkan beberapa minit kemudian off dan pasang semula RAM dan bateri CMOS

Sama jugak malahan ada arahan untuk repair window. Bila saya setting Advance Bios untuk boot from CD. Tak boleh boot from CD. File setupdd.sys could not be loaded. The error code is 7. Setup cannot continue. Press any key to exit. Sebentar tadi saya guna DVD Drive LG, saya tukar guna CD drive ASUS. Tak boleh juga, mesej yang sama terpapar.

Apa nak buat ni… Saya cabut 1 RAM kemudian on pc, bunyi tittt, tittt, tittt. Sah 1 RAM dah rosak ni. Saya keluarkan RAM 256MB yang rosak dan pasang semula RAM yang baru saya buka tadi dan repair window. Lega segalanya selamat tapi terpaksa beroperasi dengan 128MB RAM sajalah nampaknya. Sakit jugak tu, nak kena cari modal lagi ni...

0 komen: