Mula Bekerja

Hari ini saya memulakan kerja setelah lebih sebulan bercuti. Pagi ini saya mulakan dengan membuat sample chair head sebanyak dua set, kemudian front leg sebanyak empat set untuk Feng Yuan Industries.

Selepas itu saya membuat dua jenis mould back leg, juga untuk Feng Yuan industries. Kemudian diikuti dengan mould table leg model Leg 14 XL untuk Digital Industries. Akhir sekali membuat sepuluh set sample table support untuk Xiang Yi Industries. Aduh penatnya rasa tak terperi....

Malam ni selepas Maghrib, saya sekeluarga bertolak kerumah bapa saudara di Parit Amal kerana membantu keluarga bapa saudara untuk persiapan majlis mendirikan balai pagi esok dan kerja kahwin anak sulungnya pada hari Sabtu 24hb Mei 2008 nanti. Ramai sanak saudara berkumpul. Berbagai kerja perlu dilakukan seperti membungkus kuih kering dan memasang kotak untuk diisi telur. Kerja begini dilakukan oleh anak-anak perempuan, sementara perempuan dewasa sibuk di dalam rumah, mengemas, membuat kuih dan memasak untuk makan-makan malam ni.

Anak-anak lelaki pula mengemas di luar rumah dan mengangkat kayu api sementara yang lelaki dewasa pula bergotong royong memasak ketupat segera Adabi untuk jamuan semasa angkat balai esok. Saya, duduk-duduk dan makan sahaja. Orang ramai, kerja sikit jadi biarlah yang muda-muda buat.....

0 komen: