SMS Lagi


Hari ini aku terima satu sms yang agak panjang dari seorang teman, dah hari ini aku nak kongsikan sms tersebut:-


Klu kmu s"org Muslim,
jgn kata "mosque" tp Masjid
krn organisasi Islam menemukn bhw
"mosque"= nyamuk!

Jgn tulis "mecca tp Mekah
krn mecca = rumah anggur/bir.

Jgn dtulis "mohd" tp tulislh dgn lengkap Muhammad
krn "mohd"= anjing brmulut besar!

Jgn tulis "4JJI" tp tulislah ALLAH SWT
krn "4JJI"= For Judas Jesus Isa Al-masih.

Jgn tulis Askum/Akum tp tulislh lengkap Assallamualaikum @ Salam
krn Akum = celakalah kamu

Tlg sebarkan pd Muslim lain semampu anda.

1 komen:

fazemy berkata...

English kan ada byk word yang sama tapi maksud dia lain2. Psl masjid Mekah tu rasanya takde mslh.

Psl Muhammad tu elokla tulis panjang2. Tak tahu pulak saya sblom ni mohd tu maksud dia sebegitu. Tapi apapun atas niat kita menyebut kata tu.

4JJI? Tak penah pula tulis mcm tu. Psl askum tu kan...saya pnh jugak dpt msg. Ada yg kata AKUM tu singkatan dr bahasa Jerman ke apa tah yg membawa maksud yg tdk elok. Tapi bg saya itu atas niat msg2. Walau tulis mcm tu kita tetap baca assalamualaikum kan..bukan baca akum. so rasanya takde mslh dekat sini. Lgpun klw tulis salam..hemm..klw ada org sms saya dimulakan dgn salam..saya akn tetap membaca salam dan tdk menjawab waalaikumussalam..sdgkan klw org sms mula dgn askum..saya tros jwb salam tersebut.

Just my 2sen.