Bahan Copy/Paste

Ada kalanya ketika melayari internet, kita akan terjumpa orang copy/paste bahan dari laman/blog kita. Malah ada yang tak edit langsung. Siap ambil dengan gambar-gambar yang disimpan dalam hosting kita. Ini dah kira curi bandwidth. Lainlah kalau kita guna free hosting seperti photobucket, fotopages dan sebagainya. Dibawah ini adalah sebahagian yang saya jumpa.


Tulisan www.familiazam.com tu pun dia  tak buang, tak perasan kot sebab dalam laman saya tulisan tu sama warna dengan background


Dia copy dengan mutiara kata yang saya letak di bahagian bawah setiap page laman saya. Saya tinggalkan komen di post ini, namun telah dipadamkan

Tiga resepi ini di copy/paste dari laman saya siap dengan gambar sekali.

MAKARONI GORENG BEREMPAH

AYAM BERSOS KACANG

KEPAK AYAM BERSALUT MADU BERBIJAN

Satu Artikel

Saya tinggalkan komen, ada respon positif dari pemiliknya. Artikel ini asalnya saya dapat dalam bentuk cetakkan dari seorang kawan kemudian saya taipkan dan masukkan ke dalam laman web.

Tak kisahlah kalau nak copy/paste pun, tapi sebaiknya letakkan sumbernya. Tulislah url dimana ia diambil. Ada kalanya penat kita menaip orang senang-senang copy/paste jer. Geram jugak rasanya….

0 komen: